Portál občana

29. 3. 2019

Město spustilo novou aplikaci pro elektronickou komunikaci s občany

Název projektu: Nové funkce IS města Říčany, IT – Osobní portál občana

Číslo projektu: CZ.06.3.05/0.0/0.0/16_044/0002595

Portál občana

Na konci února 2019 přešel do ostrého provozu nový systém pro on-line komunikaci mezi občanem a městským úřadem. Takzvaný Portál občana bude zajišťovat elektronické vyřízení životních situací a poskytovat přehled o stavu jejich zpracování. Samoobslužná komunikace občan-úřad nahradí osobní nebo poštovní kontakt mezi stranami (občan- úřad) a umožní vyřídit závazek či podání prostřednictvím elektronických on-line formulářů, a to i mimo úřední hodiny, a zjednoduší a zrychlí práci úřadu. Systém mohou využívat rovněž podnikatelé, a to fyzické i právnické osoby. Říčany jsou tak jedním z prvních měst v republice, které uvádí do praxe elektronizaci veřejné správy. Systém Portál občana byl realizován za spolufinancování EU v rámci Integrovaného regionálního operačního programu a vznikl za spolupráce IT odboru Městského úřadu a společnosti DATRON, a.s.

Služby, které Portál občana poskytuje

Portál občana je rozdělen na veřejnou část a na neveřejnou část, která je přístupná po přihlášení/registraci občana. Veřejná část obsahuje seznam životních situací a jejich popis, jak v nich má občan postupovat (stavební povolení, registrace vozidel, řidičské průkazy, občanské průkazy, cestovní pasy, matrika, živnostenské podnikání, vodoprávní úřad, odpady, a mnoho dalších). Dále si může občan v neveřejné části stáhnout potřebné formuláře pro jednotlivé životní situace, vytisknout, vyplnit je a doručit na podatelnu města. Ve veřejné části portálu najde občan také kompletní seznam kontaktů na pracovníky úřadu.

Přístup do neveřejné části Portálu občana vyžaduje jeho registraci v systému, tak aby byl občan jednoznačně identifikovatelný. V této části portálu získá uživatel další individualizované služby a možnost elektronického podání formulářů. Formuláře se automaticky předvyplňují známými údaji o přihlášené osobě nebo podnikatelském subjektu. Občan nebo firma budou moci sledovat historii odeslaných formulářů a stav jejich projednávání. Registrovaný občan může přes portál hradit platby on-line (platební brána). V současnosti se tak dají platit poplatky za psa a za odvoz odpadů. Užitečnou funkcionalitou portálu je tzv. „hlídací pes“, který umožňuje nastavit upozornění na končící platnost dokladů. Upozornění přijde občanovi na uvedený e-mail.

Kde Portál občana najdu

Přístup na Portál občana najdete na stránkách města (www.ricany.cz), v sekci Radnice/Potřebuji si vyřídit. Nebo na odkazu: https://obcan.ricany.cz/obcan/

 

Jak se na Portál občana přihlásit (neveřejná část)

Přihlásit se na Portál občana je možné několika způsoby:

  1. přes moje ID
  2. přes datovou schránku
  3. přes elektronickou eObčanku (je potřeba čtečka čipových karet + aplikace eObčanka)

 

Na závěr chci požádat obyvatele Říčan, aby Portál občana vyzkoušeli, aby měli odvahu se zaregistrovat a aby systém aktivně používali. Bude to ku prospěchu jejich a ku prospěchu pracovníků městského úřadu.

 

Ing. Vladimír Polánský

radní města /Klidné město/

Tisková zpráva města

 

Město Říčany
Masarykovo náměstí 53
251 01 Říčany
Ústředna:
+420 323 618 111
+420 323 618 211
podatelna@ricany.cz
(pro běžnou korespondenci)

e-podatelna@ricany.cz
(pro úřední podání)
ID datové schránky:
skjbfwd

Najdete nás na Facebooku RSS kanál